en

Tomáš Maštalír a jeho láska k BMW a motošportu. Rozhovor pre MD-Bavaria Žilina.

Pre Tomáša Maštalíra "Láska už na prvých pár metrov".
To najlepšie zo sveta športových automobilov od BMW si počas najbližších mesiacov vyskúša aj náš dlhoročný klient Tomáš Maštalír, s ktorým sme hovorili o jeho zážitkoch za volantom.

Tomáš Maštalír a jeho láska k BMW a motošportu. Rozhovor pre MD-Bavaria Žilina.
Tomáš Maštalír a jeho láska k BMW a motošportu. Rozhovor pre MD-Bavaria Žilina.
Tomáš Maštalír a jeho láska k BMW a motošportu. Rozhovor pre MD-Bavaria Žilina.
Tomáš Maštalír a jeho láska k BMW a motošportu. Rozhovor pre MD-Bavaria Žilina.
Tomáš Maštalír a jeho láska k BMW a motošportu. Rozhovor pre MD-Bavaria Žilina.
Tomáš Maštalír a jeho láska k BMW a motošportu. Rozhovor pre MD-Bavaria Žilina.
Tomáš Maštalír a jeho láska k BMW a motošportu. Rozhovor pre MD-Bavaria Žilina.
Tomáš Maštalír a jeho láska k BMW a motošportu. Rozhovor pre MD-Bavaria Žilina.
Tomáš Maštalír a jeho láska k BMW a motošportu. Rozhovor pre MD-Bavaria Žilina.
Tomáš Maštalír a jeho láska k BMW a motošportu. Rozhovor pre MD-Bavaria Žilina.
Tomáš Maštalír a jeho láska k BMW a motošportu. Rozhovor pre MD-Bavaria Žilina.
Tomáš Maštalír a jeho láska k BMW a motošportu. Rozhovor pre MD-Bavaria Žilina.
Tomáš Maštalír a jeho láska k BMW a motošportu. Rozhovor pre MD-Bavaria Žilina.
Tomáš Maštalír a jeho láska k BMW a motošportu. Rozhovor pre MD-Bavaria Žilina.
Tomáš Maštalír a jeho láska k BMW a motošportu. Rozhovor pre MD-Bavaria Žilina.
Tomáš Maštalír a jeho láska k BMW a motošportu. Rozhovor pre MD-Bavaria Žilina.

14.10.2021

BMW X5 M Competition je exkluzívne SUV. Pri hmotnosti približne 2,3 tony sa o jeho pohon stará prepĺňaný motor V8 s výkonom 460 kW (625 k), ktorý dokáže z nuly na stovku tento model rozbehnúť len za 3,8 sekundy! Ide o impozantné hodnoty. Aký je tvoj prvý dojem z tohto vozidla?
Tým, že v minulosti som už vlastnil M modely s logom BMW, ktoré som neskôr z rodinných dôvodov nahradil v princípe praktickejšími BMW ekvivalentmi, tak moje prvé pocity pri X5 M Competition boli: Vitaj doma, vitaj späť! Zároveň musím dodať, že toto vozidlo je skutočná láska. Aj keď možno nie ani tak na prvý pohľad, ale až na prvých pár metrov jazdy za jeho volantom. Má všetky gény divízie M, ktoré mám veľmi rád a ešte radšej si ich reálne užívam. Takže v tomto smere som rád, že na čistokrvnom M-ku sa ani dnes nič nezmenilo.
Ako sám hovoríš, v minulosti si už mal viac BMW. Ostré M modely a takisto aj tie „obyčajné.“ Ako vnímaš rozdiel medzi štandardným BMW modelom a čistokrvným M- -kom?
Ja som v tomto smere „autoholik.“ Čistokrvné M-ká nad tými bežnými vynikajú zrýchlením, maximálnou rýchlosťou, počtom koní a tak ďalej. Samotné technické parametre ale nie sú pre mňa až také podstatné. M-kové modely majú svoje čaro, už keď si do nich sadnete. Už po pár metroch cítite, že BMW M je iné vozidlo. Myslím, že každý, kto má rád šoférovanie, každý, kto si rád užíva jazdu a každý, kto má rad autá, daný rozdiel okamžite pocíti. Pre mňa osobne je najmarkantnejší rozdiel v riadení. To je v prípade M-ka oveľa priamejšie. Práve cez riadenie vnímam, že auto presne počúva moje pokyny a reálne zatáča presne tam, kam chcem a potrebujem. Je to skrátka dokonalý šoférsky pocit, ktorý sa dotýka všetkých zmyslov. BMW M jednoducho cítite i vnímate. A to nielen prostredníctvom rúk na volante, ale aj chrbta v športových sedadlách či chodidiel, ktorými sa opriete do pedálov. V princípe je ale ťažké vypichnúť len jednu vec, ktorou sa M-ko líši od civilných modelov. Tých vecí je tu skutočne veľké množstvo. Jednou vetou by som to definoval ako záplavu emócií, ktorú v takejto podobe dokáže sprostredkovať jedine M model. Napríklad jazdu na mojej X5 M Competition by som pokojne prirovnal k príkladu, keď komunikujete s iným človekom o špecifickej téme, ktorá tej druhej stane nemusí byť vôbec blízka. No zrazu tu nadobudnete ten opojný pocit, že tá druhá strana vám napriek prvotnej bariére dokonale rozumie, pozorne vás počúva a vzniká medzi vami skvelá symbióza a dokonalý dialóg, ktorý je možne neustále rozvíjať. Takto nejako by som definoval jazdu v BMW X5 M Competition. Ide o prakticky dokonalé prepojenie a porozumenie medzi vodičom a vozidlom.
V tomto prípade skutočne nejde len o ´presúvadlo´ z bodu A do bodu B. Máš už vo svojej mysli aj nejaký výlet alebo obľúbenú trasu, kam zoberieš svoju X5 M Competition prevetrať?
Začnem zrejme predsa len jemne a zľahka. Tým, že toto vozidlo dokáže to, čo dokáže, mám pocit, že sa s ním na úvod ešte potrebujeme takpovediac zdvorilo zoznámiť. Nemyslím si, že pri automobile s takýmito schopnosťami má človek už pri prvom, alebo aj niekoľkých ďalších zvezeniach, automaticky v rukách jeho plný potenciál. Opäť si pomôžem ľudským prirovnaním. Aj keď sa s niekým zoznámite a následne začnete spolu tráviť viac času, tak na začiatok tam rovnako prebieha zdvorilostné oťukávanie. A až v tej ďalšej fáze postupne spoznávate a zároveň odhaľujete tie najprívetivejšie stránky druhej strany. V princípe ide o to, že čím lepšie sa vzájomne poznáte, tým lepšie viete v budúcnosti kooperovať. Toto platí nielen pri ľuďoch, ale aj automobiloch. A úprimne sa už veľmi teším na našu spoznávaciu fázu s novým X5 M Competition. Čo sa týka konkrétnej trasy, tak nemám naplánované nič extra. Na druhej strane viem, že v takomto type vozidla si užijem akúkoľvek chvíľu.
Keďže si automobilový pôžitkár a milovník jazdy, máš aj nejaké konkrétne obľúbené úseky ciest, alebo okresky, kam si chodíš rád zajazdiť? Nejaké možno mám.
V princípe ale fungujem skôr tak, že si cestu prispôsobím podľa toho, kam sa konkrétne presúvam. Ak mám dostatok času, tak si zámerne vyberám cestu mimo diaľnice, aby som si trošku zajazdil. Slovensko má úseky, na ktoré sa vždy vyslovene teším. Obľúbené trasy mám aj v okolí Bratislavy. Práve tie najčastejšie využívam vtedy, keď sa idem len tak povoziť. V bežnej premávke a na normálnych cestách ale nikdy ´nepretekám´. V tejto súvislosti dáva najväčší zmysel jazda večer alebo v noci. V tomto čase sú výhodou aj prázdnejšie cesty. A keď je cesta prázdna, tak je to zároveň vždy aj tá bezpečnejšia voľba. Častokrát ma ale pri presune dokáže osloviť a zaujať aj neplánovaný a na prvý pohľad nenápadný úsek cesty. V tomto prípade som ochotný si túto pasáž zopakovať aj dva, trikrát po sebe.
Tomu úplne rozumiem. Poďme ale na začiatok. Ak sa nemýlim, tak tvoje prvé vozidlo bol Renault od otca. Ako si sa v ďalšej fáze dostal k značke BMW?
Ja som ročník 1977. Čiže keď bola u nás v roku 1989 revolúcia, mal som 12 rokov. Môj otec bol vyučený automechanik a celý život robil s autami. Ja som sa už ako malý chlapec motal okolo neho, keď opravoval autá. Od malička ma teda fascinoval svet automobilov. Keď som vyrastal, tak modely ako BMW v našich končinách ešte neboli. Veci sa zmenili, až keď som prišiel na vysokú školu do Bratislavy a po nej som v našom hlavnom meste už aj zostal. Po roku 2000 už na našich cestách pribudlo citeľné množstvo zahraničných modelov. A tým, že som mal vozidlá rád odmalička, tak som ich vo veľkom meste začal vnímať na vlastné oči. Zrazu tu bolo možné reálne vidieť aj nové modely BMW. A práve v tom čase som si ich mal možnosť už aj reálne vyskúšať. Aj takto nejako by sa dala popísať moja cesta k značke BMW. A keďže okrem samotných automobilov mám rovnako rád aj pocit zo šoférovania, tak BMW je pre mňa tá najlepšia voľba. Nakoniec aj filozofia tejto značky si stále zakladá aj na orientácii na vodiča. Dalo by sa teda povedať, že aj na ľuďoch, ako som ja. Teda takých, ktorí za volantom radi trávia veľa času a ten čas si tu zároveň aj radi užijú. Všetci, čo majú radi šoférovanie a majú radi autá, teraz určite vedia, o čom hovorím. Moja cesta k BMW bola svojím spôsobom úplne prirodzená. Nebol to nejaký rázny krok, ale bol to skôr dôsledok toho, že mám rád autá a šoférovanie.
Od nás si odvážaš vozidlo, ktoré bez problémov zvládne pobyt na závodnej trati. Láka ťa v tejto súvislosti takáto predstava, ísť si ho niekedy užiť na závodnej trati, ako je napríklad Slovakia Ring?
Dnes na evolúcii divízie BMW M považujem za úžasne to, že súčasné modely M sú už dokonale vyladené. Viete s nimi žiť ako s bežným vozidlom v každodennej premávke, no zároveň s tým istým automobilom dokážete ísť aj na okruh a dokonale si vychutnať jeho schopnosti. Kúzelne sú zmeny nastavení. V normálnom vás moderné M-ko ´neotravuje´ prílišnou tvrdosťou alebo dynamikou. Bleskurýchlou zmenou pestrej škály možných nastavení umožňuje ale to isté vozidlo v areáli okruhu skutočnú športovú, alebo, ak chcete, pretekársku jazdu. Samozrejmosťou je aj tá správna atmosféra so všetkým, čo k tomu patrí. Keď vás naháňanie sa po okruhu omrzí, tak s tým istým modelom sa opäť viete vrátiť do bežnej premávky. Som veľmi rád, že sa moderné vozidlá vydali práve týmto smerom. Považujem to za geniálnu evolúciu a veľké umenie konštruktérov divízie BMW M.
Pri svojej práci veľmi často a veľa jazdíš nielen po celom Slovensku, ale aj v zahraničí. Aké sú pre teba tie najdôležitejšie vychytávky, prípadne prvky výbavy, ktoré dokážu veľkú porciu kilometrov spríjemniť a zároveň sa na ne vieš aj spoľahnúť?
Ako som už spomenul, pobyt vo vozidle niekedy využívam aj ako skutočný relax, ventil a prostriedok na odreagovanie sa. V tomto režime viac-menej nepoužívam nič z elektronických hračiek. Dokonca nepočúvam ani rádio a radšej vnímam zvuk motora. Skrátka, vnímam celé vozidlo a len si užívam jazdu. Počas skutočne dlhých presunov ale dokážem veľmi oceniť kvalitný Head-up displej. Všetky potrebné údaje, vrátane navigácie, mám počas jazdy priamo v zornom poli. Je skvelé pozerať sa na Head-up displej a zároveň stále aj na cestu pred sebou. Veľmi užitočné je prepojenie mobilného telefónu s vozidlom. Mobilné zariadenie často využívam aj ako zdroj nahrávok, ktoré si nahrám vopred a cestou sa ich môžem v prípade potreby ešte doučiť. Takže ako herec som skutočne vďačný aj za takúto funkciu. V určitom rozpoložení zároveň dokážem určite oceniť aj kvalitný zvuk audiosústavy.
Ďakujeme za rozhovor a vážime si v Žiline takúto priazeň a zároveň prajeme veľa radosti z jazdy.
Ďakujem veľmi pekne. Už teraz viem, že tej radosti bude určite veľa.

Objavte viac

Súbory cookie na doméne bmw-zilina.sk.

Akceptujte súbory cookie.
Zistiť viac, vrátane informácií o tom, ako odmietnuť súbory cookie.